Nejčastěji kladené otázky

Běžné a spořicí účty

Jak mám dále postupovat, pokud jsem měl u Sberbank CZ otevřen běžný účet.

Jakým způsobem bude naloženo s mým bankovním účtem vedeným u Sberbank CZ, pokud dojde k prodeji klientského portfolia?

Prodej klientského portfolia nemá žádný vliv na Vaše bankovní účty vedené u Sberbank CZ a tyto účty nejsou předmětem žádného prodeje.

Budu platit poplatky za vedení účtu nebo jiné služby, když nemám k účtům přístup?

Poplatky za vedení účtů a jiné služby, ke kterým není přístup, již nejsou účtovány, s výjimkou poplatku za zasílání pravidelných výpisů, pokud je banka klientům nadále zasílá.

Jak se dostanu ke svým výpisům z účtu? Jak se dostanu k detailům nastavených trvalých příkazů/SIPO/povolených inkas, abych si je mohl založit jinde?

Sberbank CZ, a.s. v likvidaci zpřístupnila v internetovém bankovnictví pro retailové i komerční klienty možnost ověřit si výši zůstatku na účtu i zadané trvalé platby nebo inkasa z účtu. Nadále však již nebude možné provádět přes internetové bankovnictví žádné transakce.

Chci zrušit účet a prostředky převést, jak mám postupovat?

Ke dni 28.2.2022 obdržel Garanční systém finančního trhu "Oznámení České národní banky o neschopnosti Sberbank CZ, a.s. v likvidaci, a.s. dostát závazkům vůči oprávněným osobám za zákonných a smluvních podmínek." Toto oznámení znamená, že banka byla povinna ke dni 28.2.2022 předat informace o výši zůstatku na jednotlivých účtech klientů Garančnímu systému finančního trhu. Částka, která odpovídala zůstatku na Vašem účtu ke dni 28.2.2022, Vám bude vyplacena prostřednictvím Komerční banky, a.s. na vybraných pobočkách po předložení dokladu totožnosti, a to do výše 100 % součtu Vašich vkladů, maximálně však do limitu 2 499 500 Kč na jednoho vkladatele. Klient může požádat o zrušení svého účtu, a Sberbank CZ, a.s. v likvidaci všechny přijaté žádosti průběžně zpracovává. Stačí poslat sken vyplněné žádosti - Výpověď ze strany klienta s úředně ověřeným podpisem e-mailem na adresu mail@sberbankcz.cz. Originál žádosti s úředně ověřeným podpisem pak prosím pošlete na brněnskou adresu Sberbank CZ, a.s. v likvidaci, M-Palác, Heršpická 5, 658 26 Brno.

Budou mi vyplaceny úroky na spořícím účtu?

Úroky připsané k 1.3.2022 budou součástí výplaty prostředků od Garančního fondu.

Byl mi stržen poplatek za vedení účtu a i když jsem splnil podmínky pro vedení zdarma, nebyl mi vrácen. Dostanu jej zpět?

Rozhodný den pro oznámení konečných zůstatků Garančnímu fondu byl dne 28. 2. 2022. Tyto zůstatky budou klientům proplaceny do výše 100 000 Eur. Poplatek za vedení účtu za únor byl stržen 28.2.2022, a proto nebyl zohledněn ve výplatě náhrad z prostředků GSFT. V průběhu března 2022 došlo k jeho vrácení na účty klientů (stornování). Poplatky za vedení účtu již byly zrušeny a dále se klientům neúčtují.

Jak bude Sberbank CZ, a.s. v likvidaci řešit případný nepovolený debet u klientů? Pokud například klient platil svou platební kartou na konci února a pak ještě vybral všechny zbylé prostředky na svém účtu, mohl se dostat do nepovoleného debetu, který by nyní rád uhradil.

Pro splácení byly zřízeny speciální účty, uvedené na internetových stránkách ZDE, a jednotliví klienti banky jsou postupně oslovováni ohledně řešení těchto situací prostřednictvím e-mailu.

Jak získám od banky potvrzení o zůstatku na svém běžném účtu ke konci roku?

Výpisy z běžných účtů jsou klientům Sberbank CZ, a.s. v likvidaci k dispozici v internetovém bankovnictví. Výpisy z úvěrových účtů jsou klientům k dispozici na vyžádání.

Lze převádět finanční prostředky mezi účty jednoho klienta? Pokud má klient například zůstatek na svém účtu v EUR ale čeká ho splátka úvěru z účtu vedeného v Kč, může si mezi nimi své finanční prostředky převést (nebo i bez konverze, pokud má klient prostředky na jednom účtu, ale splátka úvěru by měla proběhnout z jiného účtu)?

Interní převody mezi účty klienta již nejsou bohužel možné. Z jakýchkoli prostředků na účtech již nelze splácet úvěry. Pokud úvěr klienta nebyl v dubnu 2023 převeden do České spořitelny, musí klient splácet úvěr prostřednictvím finančních prostředků poslaných na nově určený interní účet ve Sberbank CZ, a.s. v likvidaci, tj. účet na, který klient splácel doposud.

Existuje nějaká možnost dostat se k depozitům klienta nad rámec pojištěné výše (100 000 euro na klienta a banku) dříve? Například koupit si od banky nějaké úvěry nebo cenné papíry a započítat se vkladem?

To možné není. Sberbank CZ, a.s. v likvidaci postupuje výhradně tak, aby nemohlo dojít ke zvýhodnění jakéhokoliv jejího věřitele.

Jak proběhlo odúčtování prostředků z klientských účtů, které GSFT již vyplácí klientům Sberbank CZ, a.s. v likvidaci?

Loni proběhlo odúčtování finančních prostředků z klientských účtů, které byly nebo budou vyplaceny Garančním fondem. Zúčtování proběhlo poměrným způsobem, kdy se podle zůstatků těchto účtů v CZK vypočetl poměr vyplacené náhrady rovněž v CZK. U účtů vedených v CZK se tato částka rovnou odúčtovala, u účtů vedených v cizí měně se tato CZK částka konvertovala zpět do původní měny a v této částce se odúčtovala. U klientů do limitu pojištění to znamená, že se odúčtovalo 100 %. U klientů s více účty a celkovým zůstatkem proběhlo zúčtování dle postupu předvídaného zákonem. Odúčtování proběhlo automaticky.