PSD2 SCA - Sberbank Online Banking a Smart banking

Více informací o PSD2 SCA

Strong Customer Authentication (SCA) je nový typ silného ověření klienta, které zavádí evropská regulace Payment Services Directive 2 (PSD2). Doposud používané ověřování transakcí je nahrazováno bezpečnějším SCA, které přináší tzv. dvoufaktorovou autentizaci. Pro internetové bankovnictví Sberbank Online Banking a mobilní bankovnictví Smart banking to přineslo následující změny.

V těchto aplikacích využívaných podnikateli, firmami či korporacemi (netýká se běžných občanů) již nelze používat elektronický klíč (token), ani podpisový certifikát. Oboje bylo nahrazeno SMS ověřením. Do aplikace se přihlašujte pomocí PINu a SMS kódu, takto také potvrzujte své transakce.

Pokud jste nestačili zaregistrovat své telefonní číslo a stále využíváte elektronický klíč (token) nebo podpisový certifikát, kontaktujte prosím Vašeho bankéře nebo nás navštivte na pobočce.

Jak se přihlásit?

Zadejte své přihlašovací jméno a PIN kód. Poté stiskněte tlačítko Pokračovat.

Poté Vám bude odeslána SMS s jednorázovým kódem. Kód prosím zadejte a ověřte pomocí tlačítka pokračovat. Pokud jsou zadané údaje správné, budete přihlášeni do internetového bankovnictví.

Pokud Vám nedorazila SMS nebo SMS kód expiroval, můžete vygenerovat nový kód pomocí odkazu nad tlačítkem Pokračovat. Pokud SMS nedorazila ani po několikátém pokusu, postupujte pomocí tohoto návodu

Autorizace požadavku

Všechny platby a požadavky jsou potvrzovány jednorázovým SMS kódem a stávajícím PIN kódem. Pokud Vám nedorazila SMS nebo SMS kód expiroval, můžete vygenerovat nový kód pomocí odkazu „Neobdrželi jste SMS? Odeslat znovu“ pod popiskem SMS kód:.. Pokud SMS nedorazila ani po několikátém pokusu, postupujte pomocí tohoto návodu

Co když..?

SMS s potvrzovacím kódem nedorazila

Důvodem neúspěšně doručené SMS zprávy s jednorázovým kódem může být problém na straně mobilního operátora, chybně uvedené číslo nebo nastavení mobilního telefonu. V případě zahraničního telefonního čísla nejsme schopni garantovat úspěšné doručení. Pro spolehlivé doručování ověřovacích kódů doporučujeme tedy registrovat telefonní číslo českého operátora.

Zkuste prosím postupovat následujícím způsobem:

  • Restartujte Váš telefon
  • Zkuste uvolnit místo v úložišti telefonu vymazáním několika SMS zpráv
  • Zkontrolujte, že je SMS odeslaná na správné telefonní číslo. Pokud Vám nedorazila SMS při autorizace Vašeho telefonního čísla, zkuste zadat číslo znovu..

V případě, že ani jeden z navrhovaných postupů nepomůže nebo si nepamatujete zadané telefonní číslo, neváhejte se obrátit na naši zákaznickou linku 800 133 444. V případě firemního bankovnictví zkuste v mezičase přístupy ostatních uživatelů ve Vaší firmě. Pro zadání domácí platby využijte mobilní aplikaci Smart Banking, pokud máte aktivováno. Platební příkaz je také možné vyplnit papírově na naší pobočce.

Chci změnit autorizační telefonní číslo

Pokud si přejete změnit telefonní číslo, na které Vám zasíláme ověřovací SMS, přihlaste se do internetového bankovnictví. Poté klikněte na tlačítko Nastavení v pravém horním rohu.

V levém menu zvolte možnost „Změna telefonního čísla“. Poté zadejte Vaše nové telefonní číslo a potvrďte tlačítkem „Pokračovat“.

Změnu potvrďte pomocí PIN a jednorázovým heslem odeslaným na Vaše nové telefonní číslo.

Využívám mobilní aplikace Smart Banking

Pokud využíváte mobilní bankovnictví Smart Banking a chcete si být jistí, že jej budete moct používat i nadále, ujistěte se, že máte nainstalovanou jeho nejnovější verzi. Starší verze aplikace nemusí po přechodu na SMS metodu autentizace fungovat. Pokud Vám například nelze autorizovat platbu, zkontrolujte prosím, zda máte nejaktuálnější verzi aplikace na Google Play nebo na App Store, v závislosti na operačním systému Vašeho chytrého telefonu.

Často kladené otázky

Proč to děláte?

  • Přešli jsme na novou, bezpečnější a pohodlnější metodu ověřování.
  • Mobilní telefon zcela nahradil zastaralý způsob ověřování pomocí elektronického klíče (tokenu) a podpisového certifikátu.
  • Novou metodou zároveň reagujeme na legislativní požadavek Zákona o platebním styku č. 370/2019 Sb., který v této oblasti implementuje evropskou směrnici PSD2a (Payment Services Directive 2).

Co mi to přinese za výhody?

  • vyšší úroveň zabezpečení
  • vyšší uživatelská přívětivost (ověřování pomocí telefonu, není třeba s sebou nosit token)
  • není třeba sledovat datum expirace elektronického klíče (tokenu)

Proč nelze i nadále používat elektronický klíč (token)?

Ověřování tokenem se stává nedostatečným a neodpovídá bezpečnostním standardům moderního internetového bankovnictví.

Po technické stránce, do jednorázových SMS kódů vstupují specifické údaje ke každé dané transakci a každému přihlášení. Jednorázový kód se tedy přímo váže buď na konkrétní přihlášení nebo danou transakci. To přináší vyšší úroveň zabezpečení na rozdíl od elektronického klíče (tokenu), který generuje každou minutu jednorázové autorizační klíče bez návaznosti na přihlášení či transakce.

Budou SMS zpoplatněny?

Ne. Se změnou metody ověření se neváží žádné nové poplatky.

Může jedno telefonní číslo využívat více uživatelů?

Využívání jednoho telefonního čísla více uživateli Vám z důvodu bezpečnosti Vašich plateb rozhodně nemůžeme doporučit. Využití jednoho telefonního čísla více uživateli navíc není v souladu s legislativními požadavky na bezpečnější systém ověřování plateb (PSD2 SCA).

Nemám k dispozici pracovní telefon, co s tím?

Pokud nechcete využít svůj soukromý telefon, požádejte zaměstnavatele o přidělení telefonního čísla.

Musím mít více telefonních čísel, když mám více přístupů do Sberbank Online Banking?

Ne, více přístupů do internetového bankovnictví zvládnete obsloužit jedním telefonním číslem.

Co dělat, pokud chci změnit telefonní číslo?

Pokud znáte stávající telefonní číslo, je možné ho změnit po přihlášení do Sberbank Online Banking. Pokud již nemáte stávající telefonní k dispozici, kontaktujte Vašeho poradce.